tirsdag 18. desember 2012

Osaka

De pinlige opplevelsene har ikke fulgt etter oss fra Hiroshima til Osaka enda, heldigvis. Jeg vet jeg skrev at Hiroshima var en nydelig by, og det er den også. Men Osaka er helt fantastisk nydelig. 
Jeg er forelsket! Sånn ordentlig forelsket! 
Det er merkelig for du ser skikkelig forskjell på menneskene i de ulike byene. Både på hvordan de kler seg og hele måten de oppfører seg på. Her smiler alle til oss på gaten og stopper oss for å spørre hvor vi kommer fra og hvor lenge vi blir. Det er veldig hyggelig. Men det er visst en stereotype at mennesker fra Osaka er veldig utadvendte så kanskje det er derfor. 

 Vi begynte dagen med å ta tog! Som vanlig. Men det var ikke langt fra Hiroshima til Osaka så det gikk veldig bra. Jeg vet alle lurer på hva som skjedde da jeg skulle dusje i dag tidlig. Det gikk veldig bra, for denne gangen var jeg forberedt og byttet til kjole etter dusjen. Jeg møtte selvfølgelig ingen i gangen..
 Åshild fant en automat med druefanta så vi måtte selvfølgelig kjøpe oss noen flasker! De har slike automater over alt i gatene forresten. De har egne automater til alkohol og røyk, men da må du scanne inn legitimasjon eller noe lignende. Jeg skjønte det ikke helt.
 Det var egne skilt og vogner på toget som bare var for jentene. Det er fordi togene har det med å bli veldig fulle, og da benytter noen menn seg av anledningen til å klå litt på jentene. For å beskytte jentene får de sine egne vogner der de slipper slik trakassering.  Jeg synes det virker så rart for alle er så høflige vanligvis. Jeg ser for meg at alles mørke side kommer frem på togene.
 Norsk posering i Osaka.
 Japansk posering. Vi har lært!
 Her er vi på vei til Osaka Castle! Et nydelig gammelt slott!





 Vi var inne i slottet men hadde ikke lov til å ta noen bilder. Vi var helt på toppen og så utover hele byen. Det var helt fantastisk! Ellers var det veldig mye historie og utstillinger fra 15-1600 tallet.

Etter å ha sett på slottet hadde vi lyst til å se oss litt om i byen. Derfor tok vi et tilfeldig tog og havnet i ingenmannsland. Men etter et nytt forsøk endte vi opp på et kjøpesenter. Noe som egentlig var like greit for der kunne vi spise middag og shoppe.

 Jeg gleder meg til å bruke disse bøkene som skolebøker neste semester! De er nesten for søte! Og på den ene skriveboken står det "Wonderland of Alice". (hoho dårlig humor)
 Så kjøpte jeg en ny veske fordi den var søt med blonder på og fordi den var superbillig! Den er mye finere i virkeligheten enn på bildet. Det ble nesten en helt rosa veske med blonder, men jeg fant ut at det kanskje ikke er kleskoden i Bergen så jeg lot være.
 Synnøve oversatte dette til "bæsj" og "a christmas story". Vi er veldig forvirret. Jeg vurderer å kjøpe boken for å se hva den handler om.
Er ikke dette kortet det morsomste i hele verden? Hvalen griner! Dette er det beste jeg har sett i hele mitt liv! Jeg kommer på det til forskjellige tider og ler for meg selv. Det er ille altså. 

I morgen skal vi til Universal Studios så det blir nok spennende :) Igjen, så ser jeg at klokken ikke er så mye i Norge. Så dere får ha en fin dag og god natt. 

4 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker disse reisebrevene dine, altså!! Og lo godt da jeg leste om alle flausene - men har ingen problemer med å sette meg inn i hvordan det føltes. Har hatt en del situasjoner selv..huffameg :) Fortsett å kos deg, klemmer i fleng :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anette! Så hyggelig å høre :) haha bra det ikke bare er jeg som opplever slike ting ;)

      Slett
  2. Hei igjen!
    Det er så kjekt å følge med :)Skal hilse så mye fra alle hjemme!

    Klem fra mamma

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Håper dere får en fin jul uten meg så sees vi den 30 :)

      Slett